Khamis, 27 Oktober 2011

HomE sWeeT hOme..

Salam semua..hehhee..happy sgt dpt blik kmpg halaman...rindu sgt kt abah,ibu,adik n kwn2..serta.tut..tut..huhuhu..
So far,,aq da lme giler2 la xupdate blog aq ni..phm2 la..student last year kn..mmg byk la..kerja..dgn final year project...insyallah..mudah-mudahan..Allah permudahkan segala-galanya..lulus dgn cemerlang...boleh bantu parent aq yg slma ni tggung aq blaja... :))..haisshh...susah aq nk jelaskn la..betapa happy yer aq...kihkihkih..so,..lps ni..insyallah..aq akan terus bersiaran..(alamak..skema la pulop)..
pnT msih lg terasa nih..kt pinggang..maklum la..drive dr Perlis ke JB..Alahamdulilah..xde ppe berlaku,.tmbhan pulak..kt umah abah da psg streamx..mmg xtrckp la..hppy aq tu..madah on9 memanjang je.,.huhuhu..
nah!..ni lebih kurang mcm ni la muka aq skrg..hahaha

Selasa, 18 Oktober 2011

Ni Lah YanG mAmpu aKu tUnjUk...iSssHH3




sOry la..nI jE yG mmPu aKu uPload..koRang pHm2 lah kn..maKLum la..aKu sTudeNt lg..hee :)
..LamE dah dA jengah mYblog ni..humm..xpe..
nti,.da abis exam..aKu upLOad entRy bRu k..
Doakan akU dPt jWb exam dGn sUccEss ok...
tq..bUBye :))

Jumaat, 5 Ogos 2011

Permata yang dicari..㋡

Hadirnya tanpa kusedari
Menggamit kasih cinta bersemi
Hadir cinta insan padaku ini
Anugerah kurniaan Ilahi

Lembut tutur bicaranya 
Menarik hatiku untuk mendekatinya
Kesopanannya memikat di hati
Mendamaikan jiwaku yang resah ini

Ya Allah
Jika dia benar untukku
Dekatkanlah hatinya dengan hatiku
Jika dia bukan milikku
Damaikanlah hatiku
Dengan ketentuan-Mu

Dialah permata yang dicari
Selama ini baru kutemui
Tapi ku tak pasti rencana Ilahi
Apakah dia kan kumiliki
Tidak sekali dinodai nafsu
Akan kubatasi dengan syariat-Mu
Jika dirinya bukan untukku
Redha hatiku dengan ketentuan-Mu

Ya Allah 
Engkaulah tempat kubergantung harapanku
Kuharap diriku sentiasa di bawah rahmat-Mu
(kepada sesiapa yang berkenaan,yang pernah bertakhta di hati)

Rabu, 3 Ogos 2011

Okay-Ku Relakan Dikau Pergi


Indahnya sewaktu kita bersama
Terasa bagai di syurga
Engkaulah sinaran cahaya ilhamku
Penawar kedukaanku
Sehingga kini ku masih terbayang
Ketika memadu cinta
Tak daya ku melupakan segalanya
Kenangan cinta kita
( korus )
Setelah ku kehilangan dirimu
Seluruh hidupku kegelapan
Tanpa kasih sayang darimu
Aku tenggelam dan karam di lautan
Cinta suci
Biarlah ia pergi
Demi kebahagianmu
Ku relakan dikau
Pergi dariku
Oh kasih mengertilah
Hatiku ini yang terluka
Nantikan ku di pintu syurga
Hanya airmata
Menjadi teman hidupku
video

Jumaat, 29 Julai 2011

"Selamat Menyambut Bulan Ramadan Al-Mubarak"


Maaf kwn2..aku xdapat balik untuk menyambut hari pertama puasa pd tahun ni..hal ni disebabkn oleh faktor penting. Aku kena siapkn projek tahun akhir pd cuti wal puasa di UniMAP.
Minta Maaf juga pd Ibu, Abah, Adik sbb x dpt balik utk merai kn hari pertama puasa. Tp, smggu sblm raya "i will back :)".
Disini, aku selitkan beberapa keistimewaan utk sesiapa yg berpuasa kerana ALLAH. Insyallah ianya akan menjadi pedoman utk kita semua. Amin...
Pada bulan untuk ramadhan Allah telah memberi lima perkara yang tidak pernah diberikan pada umat- umat sebelumnya :-
  1. Bau mulut orang yang berpuasa lebih harum disisi Allah Azza wa Jalla dari pada minyak kasturi.
  2. Para malaikat selalu memintakan ampunan untuk mereka hinga berbuka.
  3. Setiap hari Allah menghiasi surga-Nya sambil berkata hamba-hamba-Ku yang soleh ingin melepas beban dan penderitaan yang mereka rindu untuk memasukinya.
  4. Pada bulan ini diikatlah syaitan-sayitan yang durhaka sehinngga mereka tidak leluasa mencapai apa yang dapat dicapainya pada bulan lainnya.
  5. Mereka diampuni oleh Allah Azza wa Jalla . pada malam yang terakhir dari bulan itu. Para shabat bertanya wahai Rasulullah, apakah itu malam lailatul qadar ? Beliau menjawab, tidak karena orang yang bekerja itu akan dipenuhi upahnya manakala sudah menyelesaikannya pekerjaannya.
Inilah 5 perkara yang Allah simpan dan anugerahkan khusus hanya untuk kita, bukan diperuntukkan untuk umat yang lain, karena ia hendak menyempurnakan nikmatnya atas kita. Semogga peluang ini kita tidak sia-siakan. Semoga menjadi panduan kpd sesiapa yang bergelar muslimin dan muslimah

Selasa, 26 Julai 2011

Persediaan Bulan Ramadhan =))

marilah kita kongsikan bersama


  1. Persediaan ilmu agama terutama berkaitan dengan ibadah puasa seperti rukun, syarat sah, perkara yang membatalkan puasa, adab dan juga akhlak orang berpuasa. Hal ini begitu penting untuk mendapat kesempurnaan ibadah puasa. Ini boleh dilakukan dengan mendapatkan buku-buku agama, ceramah disurau dan masjid serta internet.
  2. Menyediakan tubuh badan yang sihat dan cergas agar dapat melaksanakan ibadah puasa dengan sempurna dan dapat melakukan amal ibadah sunat dengan lebih banyak lagi.
  3. Merancang perbelanjaan. Buat kiraan lebih awal perbelanjaan yang perlu dikeluarkan seperti untuk peruntukan perbelanjaan harian di bulan puasa, untuk menyambut Syawal dan tidak ketinggalan  untuk bersedekah dibulan Ramadhan dan menunaikan zakat. Jangan lepaskan peluang bersedekah dibulan yang baik ini.
  4. Perancangan masa. Tetapkan jadual aktiviti harian iaitu masa bekerja, bersama keluarga dan untuk beribadat.
  5. Mula melakukan ibadah di bulan Sha’aban seperti puasa dan membaca Al-Quran, agar ibadah yang dilakukan dibulan Ramadhan lebih sempurna lagi.
  6. Muhasabah diri. Perbaiki diri dan buang amalan dan perbuatan yang menyalahi agama seperti maksiat.
  7. Buat persiapan untuk hari raya lebih awal agar dapat lebih tumpu perhatian untuk beribadat di bulan Ramadhan.
  8. Memperbanyakkan bercerita tentang kemuliaan bulan Ramadhan. Hal ini bertujuan memberi rangsangan dan semangat kepada kita untuk membuat persediaan bertemu Ramadhan.
Jadi,.marilah kita sama-sama mengamalkan ape yang harus kita lakukan di bulan ramadhan yg bkal mnjelma.
Disini, sy bukan hanya menegaskn kepada semua, malah diri sy sendiri.. insyallah.. "buang yang keruh,ambil yang jernih"

Selasa, 28 Jun 2011

Tanggungjawab/Adab seorang Anak terhadap Ibubapa



Ibubapa mempunyai kedudukan yang tinggi lagi mulia di sisi Allah swt.Merekalah yang menjadi sebab kelahiranya anak-anaknya. Mereka lah yang memelihara, mengasuh serta mendidi anak-anak itu dengan sempurna, termasuklah makan minum, pakaian, lindungan dari segi keselamatan serta kasih sayang. Segala pengorbanan kedua ibua bapa terutama ibunya tidak ternilai besarnya jika hendak di balas. Jasa ibubapa adalah amat banyak.Antara adab/tanggungjawab seorang anak terhadap ibubapanya adalah seperti berikut:
1. Sentiasa taat dan patuh terhadap suruhan /ajaran ibubapa. Sesuai dengan perintah Allah swt supaya pertama-tamanya beribadat kepadaNya dan selepas itu taat kepada kedua ibubapa.

2. Hendaklah bercakap dengan lemah lembut dan suara yang rendah ketika bertutur dengan ibubapa. Jangan sekali-kali membantah dan mengherdik mereka dengan apa jua perkataan kerana perbuatan itu ditegah Allah SWT .
3. Sentiasa hormat dan kasih sayang kepada kedua ibubapa.
4. Jangan sekali-kali menderhaka kepada mereka, kerana derhaka kepada kedua ibubapa adalah suatu dosa besar. Anak yang tidak mendapat keredhaan ibubapnya akan tidak mendapat keredhaan Allah dan ibadatnya tidak diterima Allah swt.
5. Sentiasalah mendoakan dan meminta keampunan untuk mereka, sama ada mereka masih hidup atau setelah mereka meninggal dunia dengan berdoa'" Ya Allah ampunilah dosaku dan dosa kedua ibubapaku, rahmatilah kedua-duanya sebagaimana mereka memeliharaku pada waktu kecil"
6. Hendaklah memanggil ibubapa dengan panggilan yang disenangi mereka.
7. Gembirakanlah hati ibubapa dengan menolong kerja rumah di samping melayani dengan penuh kasih sayang (jika tinggal bersama) atau dengan memberikan apa juga bantuan mengikut keperluan yang dihadapi semasa menghadapi saki baki hidupnya.
8. Ucapkan salam dan pohon kemaafan kepada ibu bapa ketika bertemu dan berpisah dengan mereka, kerana mungkin salah seorang darinya (anak atau ibu dan bapa) akan meninggalkan dunia yang fana ini tanpa dijangka.
9. Muliakan sahabat-sahabat ibubapa, hubungkan tali silaturrahim dengan keluarga dan sahabt-sahabat mereka.
10. Apabila mereka sudah lanjut umur (tua) dan uzur, hendaklah dipenuhi segala keperluan mereka. Selalu menziarahi mereka kerana dengan ini boleh menghibur dan mentetenteramkannya, sebagai melahirkan kesyukuran kepada Allah terhadap jasabakti yang telah dapat di nikmati.
11. Apabila ibubapa meninggal dunia, anak hendaklah membanyakkan berdoa untuk keselamatan dan mendapat rahmat dari Allah, banyakkan bersedekah dan membacakan ayat-suci Al Quran untuk dihadiahkan pahalanya kepada mereka. Semua kebajikan yang dilakukan akan diterima berterusan pahalanya untuk mereka di sisi Allah swt. Inilah satu kaedah yang berterusaa yang menghubungkan antara anak dan ibubapa walaupun jasad mereka tidak ada lagi.Semoga panduan ringkas adab atau tanggungjawab anak terhadap ibupapa ini dapat dihayati serta dikongsi bersama oleh kita semua dan anak-anak zuriat kita.
Saya disini bukan hanya mengingatkan pada diri anda, malah khususnya pada diri saya ini. Insyallah. Amin..